• Bd. Gheorghe Sincai nr. 12, Bucuresti 040317
  • 0740 138 960 - Iuliu (manager)
  • office@sabrio.ro

Contabilitate proprie sau externalizata

Contabilitate proprie sau externalizata

Angajarea unui contabil este de obicei un lucru costisitor, dar pe care multi angajatori il prefera in loc de a profita de alte variante posibile. Varianta alternativa cea mai cunoscuta este contabilitatea externalizata, adica o firma de profil sa se ocupe de contabilitatea firmei. Aceasta varianta este mai ieftina, mai eficienta, dar din lipsa de incredere si din cauza prezumtiei ca acesta ar costa mai multi bani, o mare parte dintre patroni prefera sa aiba contabilitate proprie.

 

Ne-am gandit sa informam putin angajatorii si sa punem in balanta contabilitatea proprie si contabilitatea externalizata. Citeste in continuare pentru a afla rezultatele.

 

Varianta internalizata (proprie)

 

Avantajele ar fi urmatoarele:

  • contabilii sunt la dispozitia managerilor si pentru alte activitati decat cele legate strict de contabilitate
  • contabilii pot fi obligati la ore suplimentare in cazul in care lucrarile nu sunt terminate la timp

 

Sunt si dezavantaje importante:

  • un contabil lucreaza 11 luni, dar i se platesc 12, este vorba de luna de concediu
  • cheltuielile cu salariile nu sunt purtatoare de TVA, vom explica mai jos de ce este important acest lucru
  • in cazul concediilor medicale contabilul salariat este platit conform legii, dar firma nu beneficiaza de munca prestata de acesta
  • in cazul fluctuatiilor de personal, indiferent daca salariatul pleaca din proprie initiativa sau din initiativa firmei, va trebui sa existe o perioada de predare in care de fapt sunt platite doua persoane pe acelasi post

 

Varianta externalizata

 

Avantajele externalizarii sunt:

  • organizarea si conducerea activitatii de contabilitate este preluata de firma prestatoare
  • se plateste prestarea, nu orele de munca din luna
  • exista continuitate, firma de contabilitate nu intra in concediu, nu se imbolnaveste, iar o eventuala fluctuatie de personal in cadrul firmei de contabilitate nu va fi resimtita de firma client
  • cheltuiala este deductibila si comporta TVA, ceea ce este un avantaj pe care il vom explica mai jos
  • firma de contabilitate isi desfasoara activitatea respectand cu strictete deontologia profesionala la care sunt obligati nu doar profesionistii contabili membrii CECCAR din cadrul firmei de contabilitate, ci toti salariatii
  • lucrand cu un numar de salariati care sa asigure tinerea contabilitatii pentru mai multe firme, o firma de contabilitate va putea la nevoie sa concentreze un numar mai mare de persoane pentru activitati punctuale urgente, intocmirea documentatiei pentru un credit, punctajul cu administratia financiara, etc.
  • sunt eliminate unele cheltuieli prin preluarea lor da catre firma de contabilitate (achizitionarea certificatului digital pentru depunerea electronica a declaratiilor, licenta de soft in unele cazuri, etc.), reducerea cheltuielilor in urma externalizarii fiind estimata la 25-30%.

 

Dezavantajele externalizarii ar consta in:

  • imposibilitatea firmei de a folosi personalul din contabilitate pentru alte activitati
  • alocarea unui timp pentru predarea-preluarea periodica a documentelor

 

Se foloseste mult in ziua de azi externalizarea majoritatii serviciilor din cauza avantajelor multiple. Unul din ele este acela al serviciului facturat cu TVA. Ce inseamna TVA-ul despre care tot vorbim? Este taxa pe care o platim pentru valoarea pe care o adaugam, diferenta intre intrarile in firma si iesirile din firma. Iesirile din firma (vanzarile, prestarile) se fac cu TVA, TVA pe care il platim la buget, mai putin TVA-ul aferent intrarilor (acesta se scade). In mod normal platesc TVA daca am profit, adica intrari mai mici decat iesiri, asta in cazul in care si intrarile sunt cu TVA. Cu cat am mai multe intrari fara TVA, cu atat platesc mai mult TVA la buget.

Este desigur o abordare simplista, menita doar sa schiteze modul de lucru cu TVA-ul.

 

Daca am reusit sa te facem sa reflectezi la cele de mai sus, consideram ca ne-am atins scopul. In practica nu exista sabloane, nu sunt doi oameni sau doua firme la fel, nu sunt nici solutii identice pentru toti.

Si pentru a te mai pune putin pe ganduri, iti recomandam – in special pentru firmele mai marisoare – varianta externalizarii partiale, de exemplu facturarea ramane in cadrul firmei, dar restul se externalizeaza.